Välj en sida

Japan är ett härligt och intressant land på många sätt. Landet har varit kulturellt framstående under mycket lång tid och har på senare även sett flera populärkulturella fenomen som nått hela vägen till västvärlden. Japanska ungdomar har en tendens att gå in hårt för sina hobbies. Ett fenomen som cosplay är ett exempel på det. Cosplay handlar om att klä ut sig till sin favoritfigur från filmens, seriernas eller dataspelens värld. I den här texten ska vi titta på ytterligare några grenar av den japanska barn och ungdomskulturen som vi i väst anammat.

Anime och Manga

anime är populärt bland unga, inte bara i Japan, utan i en ganska stor del av världen idag. Anime är animerad film och det finns flera subgenres. Anime kan vara allt från socialrealism till fantasy. Både serier som Sailor Moon och långfilmer som Spirited Away hör till Anime. Studion Ghibl kan sägas vara lika betydelsefull som Pixar är för Hollywood-producerad tecknad film. Manga är helt enkelt serier. Ända sedan efterkrigstiden har det publicerats massvis med högkvalitativ Manga i Japan och ganska mycket är översatt till europeiska språk. I Japan delar man inte in Manga i genres utifrån handling men har däremot olika målgrupper.

Japanska konsol- och dataspel dominerar

Sony och Nintendo, två av de riktigt stora tillverkarna av spelkonsoler, är japanska företag. Den inhemska marknaden för dataspel och konsolspel är mycket stor och stilen som lånat drag från Anime och Manga är ganska karaktäristisk. Den extremt populära serien Final Fantasy hör till de mest framgångsrika japanska spelproduktionerna och det innebär att det är fråga om några av de mest sålda spelen i världen, alla kategorier. Pokémon är ett exempel på ett typiskt japanskt spelfenomen som inte är bara är ett dataspel utan en gränsöverskridande produkt som får människor att spela på ett nytt sätt. Det sker alltså en hel del innovationer inom spel och ungdomskultur i Japan.