Välj en sida

Tokyo är en enorm stad och full av liv. Den stora populationen ger utrymme för nischade kulturer att sprida sig och få fäste i staden. Denna artikel kommer att redogöra för ett par av dessa subkulturer samt deras baser i staden, för den som är intresserad av att resa till Tokyo och upptäcka lite mer unika områden.

Otaku kultur

Med otaku-kultur menar man oftast den kultur som har bildats kring japansk manga och animering, så kallad anime. Det är främst unga män som engagerar sig i denna kultur. De som engagerar sig i denna kultur anses av andra japaner vara besatta av anime och manga. Otakus, som de kallas, är väldigt villiga att spendera pengar på allt animerelaterat. Det som lockar är bland annat figuriner, animemusik och speciella utgåvor av spel. Mycket av detta säljs för otroligt höga priser. Vissa otakus har samlingar värda flera tiotusentals kronor.

Akihabara i Tokyo är känt som otakukulturens centrum. I Akihabara kan man hitta allt möjligt otaku-relaterat, från animemusik till anime-inspirerade kaféer och retrospel. Detta är japan-nördens paradis på jorden. Det finns även ett flertal barer och restauranger i området. För den som är spelintresserad finns det utöver ett flertal spelbutiker även många arkader i området med spel som är unika till Japan och som inte lokaliserats i väst.

Kawaii kultur

Kawaii översätts till gulligt på svenska, men förmedlar även en känsla av naivitet. Kawaiikulturen är centrerad kring söta och oskyldiga produkter och karaktärer i Japan. Det är främst kvinnor som engagerar sig i denna kultur och det är en kultur som accepterats till viss mån av resten av samhället. I Japan använder man exempelvis ”kawaii” maskotar för att representera produkter och städer. Det förekommer även flera kända artister som engagerar sig i denna kultur. Ett exempel är artisten Kyary Pamyu Pamyu som är känd för sina överdrivet ”gulliga” musikvideor och sin unika musik.

Det finns mycket som säljs inom denna kultur, t.ex. dockor, kläder, smink o.s.v. Exempel på kawaii smink går att hitta på sidor som Beautystore, en sminkbutik på nätet. Ett kawaii inspirerat märke är Hello Kitty, som de allra flesta känner till.

Kawaiikulturens heliga land är Harajuku i Tokyo. Här finns ett flertal modébutiker för den som är modéintresserad med flera olika teman och stylar. Kawaiikulturen sägs ha startats i Harajuku, men den har även rötter som sträcker sig hela vägen till Edo-perioden, d.v.s. mellan år 1603-1867.

Sammanfattning

Det finns väldigt mycket att se och göra i Tokyo för den som är intresserad av dessa subkulturer. Så pass mycket att man förmodligen inte hinner med allting på en resa. För så val samlaren som modeentusiasten finns det mycket att handla och upptäcka i Akihabara och Harajuku. Det finns även mycket kopplat till dessa subkulturer i andra områden i Tokyo såsom Shinjuku.